Plutselig spilles Plague Inc igjen, men hvor nøyaktig er det egentlig?

0
131
views

Det britiske strategispelet Plague Inc. får plutselig fornyet oppmerksomhet nå som et livsfarlig nytt Coronavirus med har sin opprinnelse i den kinesiske byen Wuhan har spredd seg ut over byens grenser. 

Plague Inc. er morsomt og kan virke vitenskapelig, men det er ikke en nøyaktig modell for utbruddet av coronaviruset i Kina.

Les: Overgriper stoppet av dinosaur!

Plague Inc.-utvikler Ndemic sier at spillet ikke er en vitenskapelig modell og at utrydding av et virus er enklere i spillet enn i virkeligheten. Både epidemiologer og spillets utvikler sier at scenariet som er skildret i Plague Inc., er lite sannsynlig i den virkelige verden.

I Plague Inc. må en spiller lage det perfekte viruset for å infisere og drepe alle på planeten. Etter utbruddet av et veldig ekte virus i Kina i desember økte spillets popularitet igjen. Ikke bare ble den åtte år gamle tittelen det mest nedlastede betalte spillet på Kinas iOS App Store forrige uke, PC-versjonen har aldri blitt spilt av flere samtidige spillere på Steam.

Men spillets enorme følge har også vekket bekymring. Mens spillutvikler Ndemic la ut en uttalelse som understreker at spillet er «ikke en vitenskapelig modell,» har epidemiologer også påpekt at spredningen av et virus i den virkelige verden er mer komplisert enn det ser ut i Plague Inc.

Les på Sporten: Løpet er kjørt for Manchester United

En stor grunn til dette er at spillutviklere rett og slett ikke kan ta hensyn til alle faktorer, ifølge Kelvin Kam-fai Tsoi, en epidemiolog ved det kinesiske universitetet i Hong Kong.

«Det er mange scenarier som rett og slett er utenkelig,» sa Tsoi. ”For eksempel vet vi ikke hvor lenge utbruddet har vokst i Wuhan. Noe sånt kan eksponentleit øke infeksjons-prosenten. ”

Utenom de ukjente faktorene er det tre store forskjeller mellom scenariet i spillet og spredningen av et virus i det virkelige liv. For det første vet vi ikke egentlig hvor raskt et virus kan reise. For det andre tar utryddelse mye lenger tid etter en kur eller vaksine er funnet. For det tredje er grensekontroll mye vanskeligere å utføre i det virkelige liv.

Brandon Brown, epidemiolog ved University of California, Riverside, sa at Plague Inc. lar brukere bestemme over «sykdommens smitteevne, alvorlighetsgrad og dødelighet.» Men i det virkelige liv, «står vi overfor disse naturlige egenskapene til sykdommen uten å velge dem, ”

Derfor er det vanskelig å forutsi hvor raskt en sykdom som coronavirus kan spre seg. Selv om flertallet av tilfellene har kommet ut av Kina, vil vi vite mer om spredningen ettersom data blir tilgjengelig.

Ndemic sa også at spillet forenklet prosessen som et virus utryddes med. «Når det gjelder vitenskapelig nøyaktighet, er det en ganske fin balanse mellom vitenskap og ‘morsomt’ / godt spill,» la utvikleren ut på Steam. «For eksempel – kuren som er nesten øyeblikkelig tilgjengelig over hele verden er en åpenbar forenkling, bare fordi det ikke ville være morsomt for spilleren å være i en trukket situasjon der [de] er nesten sikre på å tape.»

Rosalind Eggo fra London School of Hygiene & Tropical Medicine påpekte også at en grensestenging ikke er det effektive karantenetiltaket det blir presentert som i spillet.

I en Let’s Play-video med Microbiology Society sa Eggo at en grensestenging ikke fungerer når det kommer til en epidemi. I videoen spilte Eggo et demospill av Plague Inc. der et utbrudd med opprinnelse i Kina knapt nådde Russland etter et år, noe Eggo sa var urealistisk.

«Selv om du stenger grensen, er det alltid forskjellige ruter folk går rundt den,» sa Eggo. De eneste stedene hvor en grensestengning muligens kan fungere, er øyer der det er få veier inn og ut, sa hun.

Så selv om Plague Inc. er med på å spre bevissthet, ikke spill det og tenk at du får en nøyaktig fremstilling av hvordan epidemier fungerer.

«Spillet har generert betydelig interesse for dette emnet, noe som er flott,» sa Brown. «Men spillet skal ikke brukes til å gi folk en følelse av at de kan løse den nåværende epidemien eller finne ut hvordan det nye koronaviruset vil spre seg over hele kloden.»

Men Brown sa at sammenlignet med viruset i Plague Inc., ser dødeligheten av det nye koronaviruset «heldigvis ut til å være mye lavere.»