Forbanna russere lager sin egen «Chernobyl» TV-serie

0
132
views

Det er lett å forstå at mange russere reagerer kraftig på HBO-serien «Chernobyl» sin særdeles negative fremstilling. – Serien som er fantastisk god blir av russiske medier presentert som like virkelighetsfjern som Walking Dead.

Miniserien om katastrofen ved kjernekraftverket Tsjernobyl i gamle Sovjetunionen har historiens høyeste poengscore hos filmdatabasen IMDb.

Avisa Argumenty i Fakty avfeier seieren som en «karikatur og ikke sannheten». Det er ikke bare i Russland de har oppdaget en rekke faktiske feil, the New Yorker har skrevet en artikkel om hva som er riktig og hva som er fryktelig galt.

Tsjernobyl opplever en strøm av turister fra hele verden etter at serien kom for noen uker siden, reiselivs eksperter regner med at så mange som en millioner mennesker kan besøke stedet i år. – Hva som fenger så enormt for folk med død og lidelse kan man sikkert snakke mye om.

Les: Sony ønsker en «smooth» overgang: Start på PS4, fortsett på PS5

La oss si det med en eneste gang, det er plenty med fantasi i HBO sin TV serie Chernobyl, det er viktig at du som seer skjønner det er underholdning ispedd en del fakta.  – Likevel det som stemmer 100% er at Sovjetunionen overhodet ikke var forberedt på en atom-katastrofe og at bare gjennom store ofre av enkeltpersoner ble katastrofen begrenset.

Les på Sporten: L´Equipe: Liverpool nærme avtale med 700 millioner-kroners-mannen

Man fikk inntrykk av at «alle» døde i serien, men under og umiddelbart var det 30 personer som døde. – Lokket av stål og betong som i månedene etter katastrofen ble lagt ble hundretalls personer utsatt for alvorlig og livstruende, ikke titusener som er det inntrykket vi sitter igjen med.

Henry Fountain er en science skribent på Climate desken The New York Times. Var på  Tsjernobyl-anlegget og ekskluderingssonen rundt den i 2014, skjønner for eksempel ikke hvorfor mennesker som ble utsatt for stråleskader absolutt måtte dekkes i blod.

En lokal TV stasjon, NTV har en helt egen Tsjernobyl-serie under planlegging. – De mener nemlig det var amerikanerne som infiltrerte kraftverket og igangsatte katastrofen. Ifølge nettstedet Bgr.com er den konspirasjonsteorien i høyeste grad levende.  Seriens regissør, Alexei Muradov sier : «En teori sier at amerikanerne infiltrerte Tsjernobyl-kraftverket på eksplosjonsdagen, og at en agent fra fiendens etterretningstjeneste var til stede på stasjonen. Det er mange historikere som ikke benekter det»

Dagbladet skriver at nyhetsanker hos den russiske nyhetskanalen Rossija 24, Stanislav Natanzon, har også kritisert «Chernobyl» for sin framstilling av det sovjetiske samfunnet.

«Det eneste som mangler er bjørner med trekkspill»

Natanzon viser blant annet til framstillingen av den russiske forskeren Valerij Legasov, som ledet granskingskommisjonen i etterkant av Tsjernobyl-ulykken.

Natanzon mener nemlig at Legasov hele tida var åpent kritisk mot myndighetene når det kom til hva som skjedde i Tsjernobyl, og han viser til en kritisk artikkel som Legasov skal ha skrevet i avisa KP som bevis for dette.

Det han imidlertid ikke nevner, er at artikkelen som Legasov skrev i 1987 først ble avvist da han sendte den til avisa, og ikke publisert før etter Legasovs død.

Dokumentarskaperen Oleg Voinov har laget «Voices of Chernobyl», en kjent, russisk film om Tsjernobyl-katastrofen. Han mener HBO-serien er «fantastisk filmet, profesjonelt redigert og har flotte spesialeffekter».

– Men den kommer ikke i nærheten av å skildre virkeligheten. Jeg vet det er vanskelig å kombinere et dramatisk manus med et dokumentar-narrativ, men likevel, det er ikke slik det skal være. En stor del av informasjonen som presenteres i serien er rett og slett ikke riktig, sier han til The Christian Science monitor.

Mørkere enn virkeligheten

Politisk kommer serien på et dårlig tidspunkt på forholdet mellom vesten og Russland. – Det som serien ser bort ifra er at på det tidspunktet var Sovjet Unionen på vei mot et mer åpent samfunn. Fremstillingen av Mikhail Gorbatsjov har mange reagert på, i serien fremstår han som en «svak» leder og ikke den som mange har møtt på den internasjonale arena.

Den britisk-russiske journalisten Igor Ogorodnev har skrevet en kommentar for den russiske nettavisa RT, der han kritiserer «Chernobyl» for å være «langt fra virkeligheten».

– Bortsett fra de aller første brannmennene, var de hundre tusener sovjetiske borgerne som var involvert i opprydningen klar over risikoen de sto overfor, men de ble med likevel. Mange deltok med frykt, andre med en viss pliktfølelse, men det fleste etterkom kravet rett og slett fordi de bodde i en totalitær stat – hvis myndighetene ber deg om å gjøre noe, så gjør du det, skriver han.

Han legger også med en advarsel til alle dem som ser «Chernobyl»:

– Du lærer ikke egentlig om Sovjetunionen, Russland eller Ukraina fra «Chernobyl». Og hvis du vil gå gjennom vitnesbyrdene, videoene og bøkene, så finnes det en historie som er mindre opprivende, men kanskje dypere og mer involverende.

Leonid Bershidsky er også kritisk i en kommentar for The Moscow Times. Han mener serien burde vært lagd i Russland, Ukraina eller Hviterussland, og ikke av en amerikansk underholdningskanal. Dette vises særlig, mener han, ved at serien kommer til kort når det kommer til den historiske autentisiteten.

– Visestatsminister Boris Scherbina kunne aldri ha truet med å kaste Valerij Legasov, et anerkjent medlem av det sovjetiske vitenskapsakademiet, av et helikopter. Dette var 1986, ikke 1936, skriver Bershidsky.

Bershidsky viser til flere detaljer fra TV-serien som han mener er historiske ukorrekte, som for eksempel at gruvearbeiderne aldri drakk vodka rett utafor gruvene. Eller at sovjetiske borgere ikke kalte hverandre «kamerat» i 1986, bortsett fra når de var på møter med kommunistpartiet.

En av Russlands mest populære aviser, Komsomolskaya Pravda (KP), reiser i en kommentar mistanke om at konkurrenter av det statlige atomkraftsenteret Rosatom har brukt serien for å sverte landets rykte som en atomkraft-nasjon.

– Jeg har lest flere liknende kommentarer på sosiale media, serien blir beskyldt for den ultimate synd: «Russofobi», skriver Bershidsky.