Enda en fotballklubb er klar med e-sport lag

0
69
views

De mørkeblå følger i fotsporene til NFF og styrker nå satsingen på e-sport. To av landets beste FIFA-spillere har signert, og nå skal man ut i markedet for å sjekke interessen. E-SPORT

– E-Sport er den raskest voksende publikumssporten i verden, og det ønsker også vi å bli en del av. Flere av eliteserieklubbene har en økende satsing, og det blir vi i Viking med på fremover, sier leder for privatmarked i Viking, Eirik Bjørnø, om klubbens nye satsing.

Les: Mer enn ni av ti studenter og elever sover med mobilen

Millioner av spillere
I tillegg til spill som League of Legends, Fortnite og Counter Strike, er et av de meste populære spillene i verden den årlige utgaven i FIFA-serien. Barn, unge, voksne – ja, egentlig folk i alle aldre – sitter klare hver september når en ny utgave slippes, og FIFA18 solgte hele 24 millioner eksemplarer verden over.

Enten man sitter med kompiser, søsken, barn eller spiller mot folk fra hele verden på nettet, konkurreres det på ulike nivåer blant spillere rundt om i verden. Og det er i nettopp dette spillet, FIFA, Viking nå satser med eget lag.

Hva er E-sport
Men det er ikke bare i sosiale sammenkomster rundt om i de tusen hjem spillet er populært. Også på den store scenen – både bokstavelig og billedlig talt – er FIFA-spillene og e-sport blitt «big business». Og både antall aktive spillere og publikummere øker i et hurtig tempo.

Hele 20 millioner spillere prøvde å kvalifisere seg til VM i efotball i 2018, hvor det bare var plass til 32 stykker.

Mange tjener gode penger på å spille, og flere internasjonale storklubber har egne e-sportlag. Spillerne er toppidrettsutøver, og i tillegg til at de trener flere timer i uken, har de fokus på riktig kosthold og nok med søvn.

Selv om Viking nå ruller ut en satsing på efotball og oppretter eget lag, blir man nok ikke rik av å spille for de mørkeblå helt ennå.

– For oss vil en slik satsing være på et absolutt minimumsnivå de første årene, sier Eirik Bjørnø og påpeker at det i første omgang handler om å etablere et nytt konsept i regionen.

Så får man ta det videre etter hvert som samarbeidspartnere og publikum ser potensialet som ligger der.

Enorm publikumsinteresse
Norges fotballforbund (NFF) startet i fjor opp eget landslag i e-sport, nærmere bestemt efotball. I oktober holdt de en turnering på Ullevaal hvor landets 64 beste spillere deltok og kjempet om én av bare fire landslagsplasser, og i desember spilte Norge sin aller første landskamp. Den endte med seier over Frankrike.

I februar deltok landslaget i sin første turnering. Der gikk de norske gutta helt til finalen, hvor det ble tap for Danmark.

Men interessen for e-sport gjelder ikke bare blant dem som til enhver tid spiller. Også når det kommer til publikum, TV-seere, snakker vi om skyhøye tall.

Den første landskampen ble vist på VGTV, og er du nysgjerrig på hvordan det er å se en e-fotballkamp, kan du se den i opptak ved å følge linken under.

Frankrike – Norge (e-fotball)

Da David Ginola prydet 1997-utgaven av FIFA-serien, ante vi lite om at spillet 20 år senere ville generere millioner av tilskuere – selv om vi kanskje burde hatt en mistanke der vi satt og hoppet og skreik i sofaen mens vi så på når kompisene våre spilte.

VM i efotball i 2018 hadde mer enn 29 millioner seere under den tre dager lange turneringen. Til sammenligning hadde den meste sette eliteseriekampen i fjor, Brann – Rosenborg, like i underkant av en halv million TV-seere innom.

Det forventes at det globale tilskuertallet for e-sport i 2020 vil være opp mot 600 millioner.

TV2 kjøpte nylig rettighetene til å vise Norges landskamper, samt efotball-NM. De planlegger full pakke med kommentatorer og gjester i studiosendingene, så efotballen er på full fart inn i stua til norske TV-tittere.

Stort potensiale
At det ligger et potensiale i e-sport som er verdt å utforske nærmere, er det liten tvil om. For Viking gjelder det nå å ta temperaturen på markedet og se om regionen er klar for litt virtuell fotball, og det som eventuelt måtte ligge av muligheter i det.

– Man trenger ikke å se lenger enn til Danmark og Sverige for å se hvor stort potensialet i e-sport og FIFA er i markedet – så nå vil vi aktivt gå ut og teste interessen blant potensielle samarbeidspartnere, forteller Eirik Bjørnø og fortsetter:

– Tradisjonelt åpner e-sport opp muligheten for å treffe en litt annen målgruppe enn det vi i Viking gjør per dags dato, så dette er nok spennende for mange selskaper i regionen.

Videre forteller han at dette er en ypperlig anledning for klubben å treffe en litt yngre generasjon på dere hjemmebane.

– Om vi klarer å konvertere noen av de FIFA-spillende ungdommene der ute til faste stadiongjengere, ja, da har vi truffet noe, sier han.

Viking har en del tanker rundt hvor de vil med e-sportsatsingen fremover, men foreløpig er man sparsommelig når det kommer til å dele disse.

– Nå handler det om å få etablert konseptet i regionen, så tar vi steg for steg, sier Bjørnø.

Nysigneringer
Det første man må ha på plass er selvsagt spillere. Og nylig signerte Viking to av landets beste i FIFA. Og med utgangspunkt i klubbens sportslige strategi rundt A-laget, skal det også i e-sport satses hovedsakelig på lokale og regionale spillere.

Chris-Andre Skogland, fra Haugesund. Ranket som nummer to i landet og landslagsspiller.

Henrik Bjørøen, fra Stavanger. Blir ansett som en av de beste turneringsspillerne i landet og er for øyeblikket ranket blant de ti beste FIFA-spillerne i Norge.

– Vi er utrolig glad for å lansere Viking E-Team sine første to spillere. At spillerne er av et slikt kaliber, gjør satsingen enda mer spennende, sier en entusiastisk Bjørnø.

Begge spillerne vil presenteres nærmere i tiden som kommer.