Det tok Twitter et år å oppdage Katy Perry sine «blackface-sko»

0
484
views

I fjor sommer «skapte» Katy Perry et par sko, med fjes på, i en rekke farger blant annet hvite og sorte. – Nå nesten et år etter med blackface skandalene i USA har Twitter oppdaget skoene. 

Den nyvalgte Virginia Guvernøren Ralph Northam’sine bilder fra årbok fra medisinstudiene ble med rette omtalt som rasistiske og hans «unnskyldninger» etterpå gjorde saken verre.

Les mer om det i Nytimes.

Ralph Northam’s side i 1984 årboken til «Eastern Virginia Medical School».

Katy Perry som bare ville lage artige sko, skjønte ikke hvorfor noen reagerte, men etter en twitterstorm og oppfriskning på amerikansk historie trakk de sko-modellen fra salg og kom med en uforbeholden unnskyldning.

Det var snakk om sandaler og loafers som var utsmykket med store blå øyne og ditto røde lepper. Skoene fantes i en rekke andre fargevarianter, men det var kun den svarte modellen som vakte raseri.

I kjølvannet rykket Katy Perry og samarbeidspartner Global Brands Group ut med en unnskyldning via People, der de skriver at modellene «The Rue» og «The Ora» var del av en kolleksjon sluppet i fjor sommer i ni forskjellige farger.

«De var tenkt som et nikk til moderne kunst og surrealisme», skriver Perry, som også kommer med følgende unnskyldning:

– Jeg ble lei meg da jeg ble gjort oppmerksom på at det ble sammenlignet med plagsomme bilder som minnet om blackface. Vår mening var aldri å forårsake noen smerte. Vi har øyeblikket fjernet dem.

Kritikken mot Katy Perry etter hun fjernet dem har stilnet og vi har gått tilbake til å like hennes fargerike musikk og videoer.

I forrige uke måtte Gucci trekke en balaklavaaktig, svart jumper med røde lepper på, som ble beskyldt for å «ligne blackface» når brukeren trakk den opp over ansiktet. Motehuset ba også om unnskyldning.

I desember i fjor var det Prada som måtte trekke en hel kolleksjon med tilbehør av samme årsak.

Filmskaperen Spike Lee meldte i sosiale medier at han ville boikotte både Prada og Gucci. Også Soulja Boy, som ifølge TMZ har brukt rundt en million dollar på Gucci-tilbehør, sa nylig at han «er helt ferdig med merket» i kjølvannet av genseroppgjøret – og vil gi bort alt han eier av merket Gucci.