Den forsvunne diamanten fortsetter å selge

0
1095

Det snart 70 år gamle spillet Den forsvinne diamanten fortsetter å selge, hvert år flyttes 30 000 spill ut av butikkhyllene og nå har brettspillet nådd en milepæl i Norge. 

Den forsvunne diamanten har nå solgt en million spill

Les: Johnny Depp krever 450 millioner av ekskona

«Det er tydelig at spillet engasjerer på tvers av generasjonene», sier produktsjef og spill-ekspert Annette Arnesen i Egmont Kids Media.

Hemmeligheten bak dette spillets store suksess er at det engasjerer alt fra en liten pode til bestemor i familien. Det er et klassisk familiespill som alle har glede av å spille, sier Arnesen.

Oppfunnet i Finland
Den forsvunne diamanten ble oppfunnet av den finske spilldesigneren og reklamemannen Kari Mannerla i 1951. Utgangspunktet var historien om verdens største diamant, «Afrikas stjerne», og et gammelt kart over Afrika.

Mannerla fant de mest eksotiske steder og tegnet fremkomstruter både til lands og til vanns. samt gjennom lufta – over hele det afrikanske kontinentet – og dermed lå spillebrettet klart.

– Det som skilte Den forsvunne diamanten fra andre spill var at spillerne selv bestemte hvilken vei de skulle flytte brikken, forteller Arnesen.

Les på Sporten: FIFA har godkjent at Declan Rice bytter landslag

Underholder alle
I tillegg skulle spillebrikkene blandes før hver runde og plasseres tilfeldig utover feltene. Dermed kunne spillerne aldri vite hva som skjulte seg under brikken de landet på, og det er ikke minst dette som gjør spillet like spennende for store og små den dag i dag!

– At vi til nå har solgt en million Diamanten-spill er utrolig gøy, sier direktør Kjell Frostrud Johnsen i Egmont, og ikke minst at et analogt brettspill holder seg så godt i konkurransen med data-, mobil- og nettspill. Frostrud Johnsen tror suksessen til spillet skyldes at det bringer hele familien til sammen, i tillegg til at det er underholdende og engasjerende.

– Når en ellevill yngstemann helt fortjent går av med seieren etter en hektisk diamantjakt i Afrika, da har man fått en velfortjent pause i hverdagen, sier Frostrud Johnsen.

Det er ikke bare i Norge dette spillet er så populært. Det er oversatt til hele 16 språk og hjemlandet Finland har salget rundet to millioner.